
Žďákovský most: unikátna oceľová stavba, ktorá sa preslávila svojím oblúkovým tvarom aj obľubou pre bungee jumping
Jednou z najznámejších oceľových stavieb v Európe je cestný Žďákovský most vedúci cez rieku Vltavu v Českej republike. Objekt bol dokončený v roku 1967 a vtedy sa jednalo o najväčší oblúkový oceľový most na svete. Dnes je na dvadsiatom siedmom mieste, ale stále vzbudzuje množstvo pozornosti.
Ku svojmu menu most prišiel podľa osady Žďákov u Chrástu, ktorá bola priehradou zatopená a prestala existovať. Celá výstavba prebehla pod vedením firiem Pragoprojekt a Hutní projekt Praha. Autorom architektonického návrhu bol Karel Vejmelka a na diele sa ďalej podieľali projektanti Oskar Oehler a Josef Zeman. Finálny návrh realizoval podnik Hutní montáže Ostrava – Vítkovice. Stavba dohromady vyšla na 71 miliónov korún československých vrátane protikoróznej ochrany.
Most v priebehu času prešiel rekonštrukciou. V roku 1998 bol kvôli nájdeným trhlinám úplne uzatvorený pre prevádzku vozidiel, cestujúci teda museli na jednom brehu vystúpiť z autobusu a na druhej strane mostu nastúpiť do iného. Príčinou trhlín bola voda, ktorá sa dostala do dutín, nemala kade odtiecť a pri mraze poškodzovala materiál. Po odstránení porúch bola po dvoch mesiacoch prevádzka na moste opäť obnovená.
Ako už bolo zmienené vyššie, kľúčovým materiálom pre stavbu mostu bola oceľ. Na stavbu jej bolo použitých 4116 ton, z toho 3100 ton len na samotný oblúk. Výber oceľovej konštrukcie ovplyvnil aj obchodne-politický zámer na prezentáciu českých výrobcov ocele.
Samotný most meria takmer 543 metrov. Hlavný oblúk tvoria železobetónové konzoly a dvojice plnostenných oceľových oblúkov. Stojky sú pre zamedzenie vibrácií od vetra vyplnené štrkom. Dvojprúdová cesta sa nachádza vo výške 100 m nad dnom rieky Vltava a denne po nej prejde pomerne veľké množstvo vozidiel.
Do povedomia širokej verejnosti sa dostal Žďákovský most v 90. rokoch minulého storočia vďaka obľúbenému bungee jumpingu a kauze „orlických vrahov“, kedy z neho gang zhadzoval svoje obete v sudoch na dno priehrady. Čo sa týka úspechov, v roku 2001 bola Žďákovskému mostu udelená cena „Most storočia“ v kategórii oceľových cestných mostov. Aj dnes sa teda jedná o technicky a esteticky dokonale navrhnuté a zrealizované dielo, ktoré už viac ako 50 rokov reprezentuje tradične vysokú úroveň mostného staviteľstva v Českej republike.